Derbin huolto ja ongelmat

Derbiimopo
Liittynyt:
30.6.2020 22:27
Re: Derbin huolto ja ongelmat

ViestiKirjoittanut Derbiimopo » 28.6.2021 18:14

Kertokaapas viisaammat. Eli mulla on vm 2009 Derbi Senda ja pesun jälkeen ei enään käy kunnolla. Ei lähde polkemalla käyntiin ja työntämällä kovaa pätkii mutta lupailee kyllä. Ennen pesua toimi siis täydellisesti eikä mitää ongelmaa. Tulpan oon vaihtanu mutta ei mitään vaikutusta. Oisko jollain vinkkejä mikä vois olla. Sähkövialta vaikuttais mutta todella outo kun kummiskin käy kun työntää mutta sammuu heti.
Vauhtiviivatarra Moderaattori
Liittynyt:
5.2.2003 23:44
Re: Derbin huolto ja ongelmat

ViestiKirjoittanut Vauhtiviivatarra » 28.6.2021 20:09

Antaako tulppa kunnon kipinän? Tulpanhattuun päässyt kosteus voi aiheuttaa maihin lyömisen.
Keskustelufoorumin säännöt
Tue sivustoa ja liity VIP-jäseneksi
Derbiimopo
Liittynyt:
30.6.2020 22:27
Re: Derbin huolto ja ongelmat

ViestiKirjoittanut Derbiimopo » 28.6.2021 20:53

Kiitos vastauksesta. Tulppa antaa kyllä hyvin kipinää pienellä polkaisulla. Tulpanhattukin näytti kuivalta sisältä. Pyörä siis seissyt pari päivää jo auringossa joten suurimmat kosteudet on varmaa kuivunut. Kannattaisiko vielä koittaa eri tulpanhatulla jos se on usein syy ettei käynnisty pesun jälkeen?
Vauhtiviivatarra Moderaattori
Liittynyt:
5.2.2003 23:44
Re: Derbin huolto ja ongelmat

ViestiKirjoittanut Vauhtiviivatarra » 29.6.2021 18:22

Tuskinpa johtuu siitä mikäli kipinä näyttää hyvältä ja tulpan vaihtoakin on jo kokeiltu. Kaasari ja ilmanputsari tarkastukseen seuraavaksi. Erityisesti vapariputsari saattaa olla herkkä jo sateessa ajolle.
Keskustelufoorumin säännöt
Tue sivustoa ja liity VIP-jäseneksi
Derbiimopo
Liittynyt:
30.6.2020 22:27
Re: Derbin huolto ja ongelmat

ViestiKirjoittanut Derbiimopo » 30.6.2021 13:31

Ilmanputsari putsattu ja sain ykkösvaihteella käyntiin työntämällä mutta vaikutti todella omituiselta ihanku ois jättäny jokatoisen kipinän antamatta ja sammui heti ku päästi kaasusta. Kävin heittää yhden lenkin ja alkoi toimia jo melkeen normaalisti :eek: Olisikohan ollut mahdollista että vettä ois päässyt jotenkin sylinteriin asti kun vaikutti aluksi tosi tukkoiselta ja röpötti. Mutta kiitos vastauksista ja Derbi toimii taas ;)
TommiK555
Liittynyt:
31.5.2021 20:06
Re: Derbin huolto ja ongelmat

ViestiKirjoittanut TommiK555 » 1.7.2021 21:22

Gilera-projektissa (vm 2012) on semmonen ongelma, että huutaa ihan täysillä tyhjäkäynnillä. Kaikkea olen kokeillut kaasuvaijerin ja imukaulan vaihdosta kaasarin tiivisteiden vaihtoon, mutta mikään ei tunnu muuttuvan. Mikähän siinä voisi olla?
Minävaantässä
Liittynyt:
26.3.2020 14:51
Re: Derbin huolto ja ongelmat

ViestiKirjoittanut Minävaantässä » 24.7.2021 14:56

Mikäs mahtais olla vikana 07vm Derbissä kun vaihdoin kampiakselin ja nyt ei enää kone pyöri kunnolla kun laittaa vaihteen päälle. Kiksiä ei siis ole niin kun mopoa työntää niin vaihde menee päälle mutta kone ei pyöri. Kone kuitenkin pyörii hyvin kun kääntää vauhtipyörästä.
Samppari5
Liittynyt:
3.8.2020 10:28
Re: Derbin huolto ja ongelmat

ViestiKirjoittanut Samppari5 » 3.8.2021 0:18

Mitä katteita sopii 98 vuode kamelii oisko jotku vanha honda cr katteet
Aw3s0m3F1sh
Liittynyt:
2.6.2019 3:50
Re: Derbin huolto ja ongelmat

ViestiKirjoittanut Aw3s0m3F1sh » 7.8.2021 1:15

Mikä homma ku 77cc derbissä tärisee koko mopo aiva piruna ku päästää kaasulta pois? Ei tärise kun antaa kaasua mutta heti kun kierrokset laskee niin tärisee koko moottori ja moottorista kuuluu möreä ääni. Voin laittaa videonkin äänistä. Aikasemmin ongelma poistui kiristämällä koneen kiinnikeet mutta ei toiminut kun ääni tuli takaisin. Voi myös olla että en laittanu tarpeeks kireelle. Alakerta pitäisi olla kunnossa mutta en pois laske mahdollisuutta että sekin olisi menossa. Muuta sivuoireita ei ole ku tärinä.
ismo69
Liittynyt:
5.5.2021 10:47
Re: Derbin huolto ja ongelmat

ViestiKirjoittanut ismo69 » 13.8.2021 23:32

flatline kirjoitti:Säätö Senda SM vm. 2010:n kanssa jatkuu. Olen nyt metsästellyt tuota räjäytyskuvassa näkyvää osaa nro 4, joka on haljennut, ja ei tahdo löytyä oikein mistään. Onko jotain linkkiä tai tietoa, mikä kävisi tilalle?

Kuva

Rälläköin itse ketjunkiristimestä tapin pois niin ajaa saman asian ja istuu napakkaasti. ;)

Sitten omaan kysymykseen:
08vm x-treme vireinä E-nox, lortto PHBG 19 BS, vapari, BR8EIX tulppa, 95 suutin ja 11-65välit, 50cc Airsal sport pytty, kevlar kytkin tiukemmilla jousilla, uusi vesipumppu, edellisen omistaja rähmäiset kisasähköt, 120/90-18 nappulakumi takana, kulkee 73gpsään ja jaksaa hyvin vääntää, mutta potkua kaivataan lisää, varsinkin vääntöä pyörittääkseen raskasta ja hyvin purevaa takarengasta. Mikä pytty sopisi tähän settin? Potkua pitäisi olla mutta mäntiä en jaksaisi vaihtaa parin tonnin välein
Mietin tuossa joko Airsalin 72,4cc tai airsal 80cc, onkohan suuri ero tehoissa perstuntumalla? 72,4cc vissiin 11,5hp mahdollinen ja 80cc 13hp. Eroaako asennus mitenkään, jostain termarin soviteholkista olen kuullut että tulisi laittaa 80cc kanssa?
Mitenköhän alakerta kestää? Ajetuista kilometreistä ei ole hajuakaan mutta hyvin pelaa tällä setillä. Kampiakselia kokeilin kytkimen puolelta niin ei glapin glappia, magneeton puolella akseli ei myöskään liiku yhtään, mutta ns. kuulee jonkun pienen glapin, onko normaali ääni vai alakerta vaihtoon ennen isomman pytyn asennusta? Vaatiikohan jo tuo 80cc isomman kaasari?
Mitenköhän vakio alakerta jaksaa tuota 80cc airsalia?
Mitä muuta kannattaisi laittaa?
Ps. Käydessäni läpi jäähdytysjärjestelmän huomasin että sylinterin kannen tukitusta jäähdytysnestenipasta tulee nesteitä ulos kovilla kierroksella, joten ohjasin sen eteenpäin paisuntasäiliön taaimmaiseen reikään (joka toki oli ilmeisesti tukittu, ruuvia vaan läpi niin ei tule paskoja paisariin ja uudestaan kiinni) niin jäähdytys ihan oikeasti toimii mainiosti. Tällä tavalla saa nesteet kiertämään hyvin tehokkaasti paisuntasäiliön läpi jolloin isommalla käytettävissä olevalla jäähdytysnestemäärällä kone pysyy huomattavasti viileämpänä. Muuten nesteet eivät kierrä kunnolla paisuntasäiliön läpi vaan paisuntasäiliö toimii ns nesteen täyttäjänä.
Jollei kellään ole joku hyvä syy miksi ei tekisi näin niin tämän voisi lisätä tietopankkiin:)
Pahoittelut pitkästä viestistä :D
derbimintiks
Pyörä:
derbi vm koneel viilattu 70cc, 21dellu, vl6, scr rl70,vocan kytkin, 14/50 115km/h
Liittynyt:
18.11.2020 17:26
Re: Derbin huolto ja ongelmat

ViestiKirjoittanut derbimintiks » 15.8.2021 10:02

ismo69 kirjoitti:
flatline kirjoitti:Säätö Senda SM vm. 2010:n kanssa jatkuu. Olen nyt metsästellyt tuota räjäytyskuvassa näkyvää osaa nro 4, joka on haljennut, ja ei tahdo löytyä oikein mistään. Onko jotain linkkiä tai tietoa, mikä kävisi tilalle?

Kuva

Rälläköin itse ketjunkiristimestä tapin pois niin ajaa saman asian ja istuu napakkaasti. ;)

Sitten omaan kysymykseen:
08vm x-treme vireinä E-nox, lortto PHBG 19 BS, vapari, BR8EIX tulppa, 95 suutin ja 11-65välit, 50cc Airsal sport pytty, kevlar kytkin tiukemmilla jousilla, uusi vesipumppu, edellisen omistaja rähmäiset kisasähköt, 120/90-18 nappulakumi takana, kulkee 73gpsään ja jaksaa hyvin vääntää, mutta potkua kaivataan lisää, varsinkin vääntöä pyörittääkseen raskasta ja hyvin purevaa takarengasta. Mikä pytty sopisi tähän settin? Potkua pitäisi olla mutta mäntiä en jaksaisi vaihtaa parin tonnin välein
Mietin tuossa joko Airsalin 72,4cc tai airsal 80cc, onkohan suuri ero tehoissa perstuntumalla? 72,4cc vissiin 11,5hp mahdollinen ja 80cc 13hp. Eroaako asennus mitenkään, jostain termarin soviteholkista olen kuullut että tulisi laittaa 80cc kanssa?
Mitenköhän alakerta kestää? Ajetuista kilometreistä ei ole hajuakaan mutta hyvin pelaa tällä setillä. Kampiakselia kokeilin kytkimen puolelta niin ei glapin glappia, magneeton puolella akseli ei myöskään liiku yhtään, mutta ns. kuulee jonkun pienen glapin, onko normaali ääni vai alakerta vaihtoon ennen isomman pytyn asennusta? Vaatiikohan jo tuo 80cc isomman kaasari?
Mitenköhän vakio alakerta jaksaa tuota 80cc airsalia?
Mitä muuta kannattaisi laittaa?
Ps. Käydessäni läpi jäähdytysjärjestelmän huomasin että sylinterin kannen tukitusta jäähdytysnestenipasta tulee nesteitä ulos kovilla kierroksella, joten ohjasin sen eteenpäin paisuntasäiliön taaimmaiseen reikään (joka toki oli ilmeisesti tukittu, ruuvia vaan läpi niin ei tule paskoja paisariin ja uudestaan kiinni) niin jäähdytys ihan oikeasti toimii mainiosti. Tällä tavalla saa nesteet kiertämään hyvin tehokkaasti paisuntasäiliön läpi jolloin isommalla käytettävissä olevalla jäähdytysnestemäärällä kone pysyy huomattavasti viileämpänä. Muuten nesteet eivät kierrä kunnolla paisuntasäiliön läpi vaan paisuntasäiliö toimii ns nesteen täyttäjänä.
Jollei kellään ole joku hyvä syy miksi ei tekisi näin niin tämän voisi lisätä tietopankkiin:)
Pahoittelut pitkästä viestistä :D

Kyllä se 80cc tarvihtee isomman kaasarin 24-28pwk ja parempi putki ja alakerta varmaan ainaki sportti 80ccn kestää jos ei ole väljä
ismo69
Liittynyt:
5.5.2021 10:47
Re: Derbin huolto ja ongelmat

ViestiKirjoittanut ismo69 » 15.8.2021 20:58

Kyllä ainakin omaan korvaan 24-28 kuulostaa ylimitoitetulta yhdistettynä 80cc airsaliin.
Mitenköhän tuo 72,4cc airsal istuu tuohon settiin, ja mielelläni kuulisin mielipiteitä tuosta klapin äänestä magneeton puolella, kampiakseli tosin ei silmämääräisesti yhtään liiku.
Kiitos etukäteen:)
Derbi1020
Liittynyt:
26.5.2021 13:50
Re: Derbin huolto ja ongelmat

ViestiKirjoittanut Derbi1020 » 29.8.2021 19:52

mikäs vois olla ku kesken normaalin ajo derbi sammu yht äkkiä eikä meinannu lähteä enää millään käyntiin
Vauhtiviivatarra Moderaattori
Liittynyt:
5.2.2003 23:44
Re: Derbin huolto ja ongelmat

ViestiKirjoittanut Vauhtiviivatarra » 29.8.2021 21:40

Kaasariin päätynyt roska on saattanut tukkia bensansyötön hetkellisesti. Tietysti muitakin vaihtoehtoja löytyy aina tulpanjohdon oikosulusta koneen lämpöleikkaamiseen.
Keskustelufoorumin säännöt
Tue sivustoa ja liity VIP-jäseneksi
Aw3s0m3F1sh
Liittynyt:
2.6.2019 3:50
Re: Derbin huolto ja ongelmat

ViestiKirjoittanut Aw3s0m3F1sh » 21.9.2021 19:53

onko kellää ideaa miks derbi käy huonosti? Käy tosi rikkaalla vaikken oo koskenu kaasarin säätöihin. Koitin ottaa ilmanputsarin pois jos auttas mutta ei hirveemmi tuntunu vaikutusta. Sitte vaihoin läpät koska vanhat raotti joka autto vähäsen. Nykyset läpät on jotkut kopio v force 3set ja ne raottaa aivan pikkusen sivuilta mutta kuulemma ihan normaalia. Ei pitäs olla stefatkaa rikki ku ei oo kadonnu öljyt eikä ollu kampikammiossa mitään nesteitä. Kannen tiivistekin pitäs olla ok mutta syyläristä tulee ulos jäähäriä ja savuttaa vähäse. Kyseessä on siis wiriviri 77cc ja ois kiva jos sais sen takasi vetokuntoon.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista